Gender Bias Reflected in Monolingual Dictionaries and Its Transformation Over Time

Authors

  • Nino Papunashvili Tbilisi State University Author

Keywords:

gender bias, monolingual dictionaries, gender roles, language

Abstract

გენდერული მიკერძოება გულისხმობს სქესის საფუძველზე წარმოქმნილ ასიმეტრიულ დამოკიდებულებებსა და შეფასებებს, რომლებიც საზოგადოების მიერ დადგენილ სტერეოტიპებსა და როლებს ემყარება. იგი აისახება როგორც ენობრივ პრაქტიკებში, ისე კულტურულ და სოციალურ დისკურსში. განსაკუთრებულ მნიშვნელობას იძენს ამ კუთხით ლექსიკონების შესწავლა, ვინაიდან ლექსიკონები არა მხოლოდ ენის სტრუქტურული და კონცეპტუალური გამოსახულება, არამედ საზოგადოებრივი ნორმებისა და ღირებულებების მატარებელიცაა.

სტატია იკვლევს გენდერული მიკერძოების არსებობას ერთენოვან ლექსიკონებში და მის ცვლილებას დროთა განმავლობაში. ოთხი ძირითადი ლექსიკონის - სამუელ ჯონსონის ინგლისური ენის ლექსიკონის (A Dictionary of the English Language, 1755), ნოა ვებსტერის ინგლისური ენის ამერიკული ლექსიკონის (An American Dictionary of the English, 1828), კემბრიჯის ლექსიკონისა (1995) და ქართული ენის განმარტებითი ლექსიკონის (1950) - საფუძველზე კვლევა ასახავს თუ როგორ გამოიხატება გენდერული მიკერძოება სიტყვათა განმარტებებსა და მაგალითებში, რაც, თავის მხრივ, განპირობებულია საზოგადო ნორმებითა და დამოკიდებულებებით გენდერის მიმართ სხვადასხვა ისტორიულ და კულტურულ კონტექსტში.

სტატია განიხილავს მალაგითებს, რომლებშიც გენდერული სტერეოტიპები ან უგულებელყოფილი ან შენარჩუნებულია. ზემოხსენებული ლექსიკონებიდან მოყვანილი მაგალითების შედარება ცხადყოფს გენდერული როლებზე წარმოდგენის გაუმჯობესებას, რაც განაპირობა სოციალურმა მოვლენებმა, მათ შორის ფემინიზმის გავლენამ და გარკვეულმა ენობრივმა ცვლილებებმა. სტატია ასევე ხაზს უსვამს ლექსიკოგრაფებისა და მათ მიერ გამოყენებულ წყაროების როლს  გენდერული მიკერძოების ჩამოყალიბების პროცესში.

მოცემული სტატია ავითარებს დისკუსიას საზოგადოებრივი ნორმების, კულტურისა და ლექსიკოგრაფიის გადამწყვეტ როლზე გენდერთან დაკავშირებული ცნებების აღქმის ჩამოყალიბებაში.

Author Biography

  • Nino Papunashvili, Tbilisi State University

    A first-year master’s student in the Lexicography module at the Faculty of Humanities, Tbilisi State University. Graduated from the Bachelor’s program in English Philology at Tbilisi State University. During the Bachelor’s studies, participated in the Erasmus exchange program and studied at the University of Santiago de Compostela in Spain. Currently pursuing a master’s degree within the same program at the University of Lisbon. Additionally, employed at an educational center as an English language teacher.

References

Books:

Crystal, D. (2003). The Cambridge encyclopedia of the English language (2nd ed.).

Cambridge University Press.

Greer, G. (1986). Shakespeare's women. Minerva Press.

Mills, S. (2008). Language and sexism. Cambridge University Press.

Spender, D. (1980). Man made language. Routledge & Kegan Paul.

Nübling, D. (2010) Gender and Language: The Influence of Sociocultural Norms in Lexicography. Journal of Language and Gender.

Dictionaries:

Johnson, S. (1755). A dictionary of the English language. J. & P. Knapton. Retrieved December 1, 2024 from https://johnsonsdictionaryonline.com/

Webster, N. (1828). An American dictionary of the English language. S. Converse.

Retrieved December 1, 2024 from https://webstersdictionary1828.com/

Cambridge University Press. (1995). The Cambridge dictionary of English (2nd ed.).

Cambridge University Press. Retrieved December 1, 2024 from https://dictionary.cambridge.org/

The Explanatory Dictionary of the Georgian Language. (1950). Tbilisi University Press.

Retrieved December 1, 2024 from https://ice.tsu.ge/liv/ganmartebiti.php

Downloads

Published

2025-07-17

How to Cite

Gender Bias Reflected in Monolingual Dictionaries and Its Transformation Over Time. (2025). Philology (Students’ Journal), 2. https://philology.tsu.ge/philology/article/view/82

Similar Articles

1-10 of 14

You may also start an advanced similarity search for this article.